Glijlager inpersen ELCEE
Geplaatst op:03-02-2022

Glijlagers inpersen; zo doet u dat!

GLIJLAGERS INPERSEN; ZO DOET U DAT!

Het inpersen van een glijlagerbus heeft een aantal aandachtspunten nodig. Om ervoor te zorgen dat u uw bussen en vooral gewone glijlagers altijd zonder frustratie en schade kunt monteren, moet u een paar basistips volgen. In dit bericht leggen we ze duidelijk aan u uit.

“Voordat u een glijlager gaat inpersen: houd rekening met toleranties en overmaten in verband met de passing”

De reden waarom glijlagers moeten worden ingeperst, is dat zij in het montage gat worden gehouden door de zogenaamde perspassing. Dit voorkomt dat ze tijdens het gebruik onbedoeld uit de glijlager positie glijden en dat ze met de as meedraaien. De overmaat die nodig is voor de interferentiepassing hangt af van het materiaal en van de thermische uitzetting en de vochtabsorptie. De respectieve fabrikanten kiezen de afmetingen en toleranties van de buitendiameters van de glijlagers zodanig dat voor bepaalde boringen de juiste overmaat ontstaat.

Materiaalafhankelijke eigenschappen en toleranties

U kunt in dit verband ook gebruik maken van de materiaalafhankelijke eigenschappen met betrekking tot thermische uitzetting en vochtabsorptie. Als u de glijlager bijvoorbeeld afkoelt voordat u hem erin perst, krimpt het onderdeel afhankelijk van het materiaal en kan het dus gemakkelijker ingeperst worden.
Neem in ieder geval de beoogde boring toleranties in acht en ontwerp de boring dienovereenkomstig. Indien u uw eigen glijlagers wilt maken, vraag dan aan de fabrikant van de grondstof of hij passende aanbevelingen kan doen voor de tolerantie van de diameter van de glijlager.

Verschillende manieren van inpersen

Een glijlager kan op verschillende manieren in geperst worden. In de onderstaande alinea’s behandelen we 2 mogelijkheden.

Inpersen met de hamer

Het inpersen van glijlagers voor de praktisch ingestelden onder ons: de hamer

Vooral bij reparatiewerkzaamheden direct aan de transportband of aan een defecte maaidorser in het veld, wordt vaak de hamer met houten of rubberen kop gebruikt. Pak het glijlager, hou hem voor het gat. Hamer hem erin. “Klaar is Kees”. Als het niet anders kan, gebruik dan tenminste een rubberen hamer. Dit voorkomt beschadiging van de bus.

Zorg er ook voor dat u de bus niet onder een hoek ten opzichte van het montage gat plaatst. Het is ook nuttig als de montagekant van de bus een zogenaamde insteekafschuining heeft of als de randen ten minste dienovereenkomstig afgeschuind zijn. Met plastic bussen in het bijzonder, is het een kwestie van gevoel.

Inpersen met de montagepers

Inpersen van bussen met stijl: de montagepers

Glijlager inpersenHet gereedschap bij uitstek voor een professionele en herhaalbare montage van glijlagers is natuurlijk de montagepers. Hier is er een ruime keuze aan min of meer handige toestellen die manueel of automatisch worden bediend. Dit garandeert een constante en rechte persbeweging en het risico van beschadiging van het onderdeel of de ledematen van de bediener is verhoudingsgewijs beter beheersbaar. Toch zijn er ook hier een of twee struikelblokken.

Gebruik voor kunststof glijlagers een platte stempel zonder centreerpen. Vooral dit laatste is een verleidelijke gedachte, omdat de glijlager dan op een zinvolle manier in één beweging gepositioneerd wordt. Het gebruik van een centreerdoorn wordt ook aanbevolen voor metalen glijlagers, precies om deze reden. Voor kunststof glijlagers is de inbrengafschuining die gewoonlijk aanwezig is, voldoende om het onderdeel te geleiden. Aangezien plastic glijlagers geen perfecte rondheid en coaxialiteit hebben in vergelijking met metalen bussen (en dat ook niet nodig hebben door hun relatief hoge elasticiteit), loopt u het onnodige risico ze te beschadigen bij gebruik van een inpersdoorn.

Montagekant ook afschuinen

Om het inpersen van de glijlager nog gemakkelijker te maken, kunt u het montage gat aan de montagekant ook afschuinen. Het is in ieder geval verstandig om de rand op zijn minst ruw te breken om eventueel aanwezige braam te verwijderen. Bramen of scherpe randen kunnen de buitenomtrek van de bus beschadigen, vooral bij zachtere materialen van de bus.

“De beste tip: Schuin het positioneer gat af en maak het braamvrij”

Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op!

Heeft u ondersteuning nodig bij het optimaliseren van uw glijlager assemblage? Meer dan 250.000 klanten wereldwijd rekenen op de gladde bussen van igus. Krijg toegang tot een uitgebreid catalogusassortiment van meer dan 10.000 afmetingen op voorraad in verschillende materialen en laat u adviseren door onze experts op het gebied van glijlager technologie.

CONTACT

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Stefan 't Lam ELCEE medewerker
Stefan ’t Lam
Inside sales
slam@elcee.nl 078 654 47 19

Profiteer van samenwerking

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Vertel ons over uw project!

Contact ELCEE
Vlag vanNederland Nederland
+31 78 654 47 77
Vlag vanBelgië België
+32 51 33 77 33
Vlag vanDenemarken Denemarken
+45 98 920 65 6
Vlag vanDuitsland Duitsland
+49 93 21 26 29 10
Vlag vanFinland Finland
+358 40 028 86 31
Vlag vanPolen Polen
+48 12 361 21 06
Vlag vanZweden Zweden
+46 85 197 06 55
Vlag vanZwitserland Zwitserland
+41 62 788 50 90