Kosten besparen met glijlagers deel 7: De smering van glijlagers
Vet en het verzekeren of onderhouden van smering vormen een belangrijke kostenfactor voor de werking van vele apparaten en systemen. Alles wat beweegt is onderworpen aan de wetten van wrijving en slijtage. Om deze effecten te minimaliseren worden lagers en andere bewegende delen vaak gesmeerd met vet of olie. In veel gevallen is voldoende aanvoer van het juiste smeermiddel bepalend voor de functionaliteit van de onderdelen. Om nog hogere kosten als gevolg van optredende schade te voorkomen, worden zelfs hoge kosten voor smering geaccepteerd.
Smering – directe en indirecte kosten
De kosten bestaan allereerst uit het eigenlijke smeermiddel. Vooral voor toepassingen in veeleisende omgevingen, zoals bij hoge temperaturen of in contact met levensmiddelen, kosten geschikte smeermiddelen veel geld. Maar ook zonder dure speciale vetten betekent smering kosten. Ontwerpmaatregelen die ervoor zorgen dat het vet zoveel mogelijk in de lager positie wordt gehouden, maken uitgebreide afdichtings- en lager ontwerpen noodzakelijk. Een ander aspect is concepten als de zogenaamde verliessmering. Deze techniek wordt vooral gebruikt in bouwmachines. Hier wordt permanent vet in de lagerpunten geperst die naar buiten toe relatief open zijn. Hierdoor wordt vet permanent uit het lagerpunt geperst en worden vuil, stof en vocht buiten het lagerpunt gehouden – en dus continu in het milieu gebracht. Een ecologische schade, die in geval van twijfel ook geldelijke kosten veroorzaakt, maar vooral een blijvende impact heeft op het milieu.
Maar dat is niet alles. Smering brengt nog meer kosten met zich mee. De smeerpunten voorzien van vet of olie kost het personeel tijd en moeite. Afhankelijk van de complexiteit van het systeem vereist het werk opgeleid personeel dat de juiste hoeveelheid vet op het juiste moment aanbrengt – meestal volgens het onderhoudsschema. Hiervoor moeten de machines een tijdje stilstaan. Tijd die niet productief gebruikt kan worden. Als er fouten worden gemaakt of de werkzaamheden niet op tijd of onvoldoende worden uitgevoerd, dreigen dure ongeplande stilstanden en reparaties. Centrale en automatische smeersystemen zijn een alternatief, maar ook die kosten geld en vereisen ontwerpmaatregelen en wijzigingen aan onderdelen die – u raadt het al – ook geld kosten.
De oplossing: lagers zonder smering
Vaak kunnen de lager punten echter zo worden ontworpen dat zij geen smering nodig hebben. Hier kunnen, afhankelijk van het ontwerp en de externe omgevingsomstandigheden, ofwel initieel gesmeerde “onderhoudsvrije” lagers worden gebruikt, ofwel direct drooglopende bussen en kogellagers. De bekendste producten op de markt zijn massieve kunststoflagers die speciaal “tribologisch geoptimaliseerd” zijn voor gebruik als glijlager, of metaalcomposietbussen met een uiterst dunne glijlaag van PTFE. Beide oplossingen bieden verschillende voor- en nadelen die in de respectieve toepassing moeten worden afgewogen. Beide hebben echter het grote voordeel dat er geen extra smering nodig is. Dit beperkt de bovengenoemde kosten tot een minimum.
GRATIS WHITEPAPER
Naast het optimaliseren van de onderhoudsintervallen zijn er natuurlijk nog vele andere manieren om kosten te besparen. In onze white paper leest u al onze tips. Vraag hem aan via het formulier op deze pagina.
Meer weten over de smering van glijlagers ?
Als u vragen heeft voor uw toepassing, helpen wij u graag vrijblijvend verder. Neem contact met ons op, of lees meer over diverse soorten glijlagers.