Smeringsvrije glijlagers; een revolutie in bouwmachines
Voor veel ontwerpers en vooral gebruikers van bouwmachines is het gebruik van smeringsvrije glijlagers op de markt voor bouwmachines niets minder dan een revolutie. Hordes productmanagers en ontwerpers zijn op jacht naar nieuwe oplossingsconcepten. Wat is er gebeurd? Afgezien van de huidige bevoorradingscrisis in diverse economische sectoren wereldwijd, zijn er twee andere ontwikkelingen die de markt voor bouwmachines sterk beïnvloeden. De bouwhausse en de toenemende inspanningen om het milieu te beschermen en de ecologische voetafdruk te verkleinen.
De orderboeken van de bouwsector zijn vol. Steeds meer gebouwen moeten in steeds kortere tijd worden voltooid. Maar ook andere bouw- en civieltechnische werkzaamheden nemen in omvang en volume toe. Het resultaat: mens en machine moeten steeds meer presteren. Stilstand tijden van bouwmachines door onderhoud of storingen verspillen kostbare tijd. Ongeplande stilstand leidt al snel tot vertragingen in projecten en drijft de kosten nog verder op.
Voor de slijtageonderdelen van de machines – vooral bussen en lagers – is er dan ook meer dan ooit vraag naar betrouwbare en onderhoudsarme oplossingen; smeringsvrije glijlagrs. De tijd die nodig is voor het dagelijks smeren van de talrijke lager punten (30-60 minuten zijn dagelijks nodig voor de 20-30 lager punten van een middelzware graafmachine op rupsbanden) is vaak gewoon niet meer beschikbaar. Het resultaat: onvoldoende smering en ongeplande storingen.
Manuele smering van een lagerpositie met behulp van een vetspuit
Centrale smeerunits vergemakkelijken dit proces en besparen op manuele smering. Maar deze apparaten kosten niet alleen extra geld. Ze moeten regelmatig worden bijgevuld en kunnen niet in kleine machines worden ondergebracht vanwege de benodigde ruimte en het gewicht. Dus is er een andere oplossing nodig.
Milieuvervuilend vet?
Iedereen met een rijbewijs weet het nog: 1 druppel olie vervuilt ongeveer 600 liter grondwater. Het probleem van de zogenaamde “verloren smering” is dus navenant ongunstig. De reden voor het regelmatig smeren van de lager punten ligt in de functie van de smering. Tijdens de werking wordt het smeermiddel langzaam vanuit de binnenkant van de lagers naar buiten geperst. Daarbij houdt hij vuil, stof en vocht op betrouwbare wijze uit de lager positie. Aangezien het gelekte smeervet vervolgens in het milieu terechtkomt, is het gebruik ervan problematisch. Niet in de laatste plaats zorgen richtlijnen en verordeningen er nu voor dat het gebruik wordt beperkt tot milieuvriendelijke vetten. Maar deze zijn aanzienlijk duurder dan conventionele vetten.
Dus wat te doen? Gebruik smeringsvrije bussen!
De meest voor de hand liggende oplossing voor deze problemen zijn smeringsvrije bussen. Zij kunnen droog, dat wil zeggen zonder smering, worden gebruikt. Door ze te gebruiken kan vet en vooral het tijdrovende onderhoud en nasmeren worden bespaard. Door het risico van machinestoringen als gevolg van verkeerd of onvoldoende uitgevoerde onderhoud werkzaamheden te voorkomen, kan ook de betrouwbaarheid en dus de netto bedrijfstijd van de machines worden verbeterd.
Er zijn enkele aspecten waarmee rekening moet worden gehouden en die een doorslaggevende rol spelen bij de overschakeling op smeervrije bussen. Te beginnen met de veranderde opname van de belasting bij verschillende materialen, tot corrosiebescherming, die wordt verminderd door het weglaten van smering en anders opgelost moet worden.
Gratis white paper: “Belangrijke succesfactoren voor smeervrije lagerpunten in bouwmachines”.
Wij geven u graag advies!
Onze ervaren engineers, die gespecialiseerd zijn in glijlager toepassingen in hoogbelaste toepassingen, begeleiden u vanaf de ontwikkelingsfase tot de vaststelling van definitieve glijlager uitvoeringen. Samen met u ontwerpen we de best mogelijke lager oplossing en optimaliseren we de vorm en de toleranties voor de serieproductie en de vereisten van uw toepassing.